Cijeli program »
Ne/Mogućnost inkluzivnog obrazovanja osoba oštećenog vida
Danas se sve više govori o pristupačnosti digitalnih sadržaja, mada se često stječe
dojam da se ona stvara radi same sebe, pri čemu njeni autori zapravo ne znaju što i
kako, a kamoli kome, koji sadržaj čine pristupačnim.
Ponekad se, istinu govoreći, vrši procjena pristupačnosti, ali je ona tek zakašnjela
reakcija kojom bi se trebao već učinjeni sadržaj izmijeniti. To se rijetko događa, jer je
gotove materijale teško mijenjati.
Slijepi i slabovidni učenici koriste svoja prijenosna računala za praćenje nastavnih
sadržaja. Manji broj je učenika u osnovnoj, veći u srednjoj školi, a tek nekolicina na fakultetima.
U osnovnoj se školi učenici služe računalom za zapisivanje nastavnih bilješki, čitanje
udžbeničkih sadržaja te pisanje školskih zadaća. Ovo se odnosi na grupu predmeta
društvenoga i humanističkog smjera.
Za praćenje predmeta prirodnoga smjera, učenici i dalje koriste klasične metode:
slabovidni zapisuju rukom i rješavaju zadatke u svojim bilježnicama koje su za njih
posebno izrađene (podebljane ili razmaknute crte za pisanje), dok se slijepi učenici
služe brajičnim strojem te brajicom (pismom za slijepe) zapisuju i rješavaju te zadatke.
U srednjoj školi i fakultetima slijepi i slabovidni učenici/studenti više se služe računalom zbog toga što im se
zanimanje preporučuje po stupnju što veće izvedivosti stručnih predmeta koji su
informatizirani.
Slabovidni, a posebice slijepi korisnici računala, koriste čitače ekrana kako bi se služili računalom. Čitači im ekrana govornom povratnom informacijom prenose ono što je na ekranu prikazano.
Pojam digitalne pristupačnosti u literaturi se spominje već jedno desetljeće, ali nije u potpunosti primjenjiva u praksi.
Slijedom navedenog postavlja se pitanje ravnopravnosti i integracije osoba oštećenog vida u obrazovne programe.
Mrežne stranice, digitalni dokumenti, stranice i alati za učenje (Merlin, loomen, zoom,Teams)nisu u potpunosti prilagođeni asistivnim tehnologijama te shodno tomu u digitalnoj eri nemamo apsolutno uključivo obrazovanje za osobe s poteškoćama.
Potrebno predznanje: Izlaganje je zamišljeno da sve polaznike upozna s asistivnim tehnologijama, mogućnosti koje pružaju osobama oštećena vida, ali je za to potrebno učiniti digitalni sadržaj pristupačnim. Slijedom toga, sudionici tehničke struke navedene će informacije svakako moći primjeniti odmah u svom radu.